maandag 15 september 2008

Parkeren


De straten in Durban liggen er verlaten bij, een enkele auto zoekt zijn weg. Recentelijk hebben veel straten een naamsverwisseling ondergaan. De helden uit het apartheid-tijdperk zijn vervangen door helden met een meer universele betekenis, Zuid Afrika rekent af met haar loodzware erfenis. Merkwaardige situaties ontstaan, wanneer wordt afgesproken in West street, die dan opeens Che Guevara road heet. Het navigatie apparaat in mijn auto snapt de transitie nog niet en blijft roepen ‘turn around if possible’. Op sommige straten is het oude naambordje nog wel aanwezig, zij het doorgestreept.
Het Zuid Afrikaaanse parkeersysteem is in veel steden hetzelfde. Het wordt hier uitgevoerd door iedereen die een oranje of geel hesje aantrekt, het is een vorm van liefdadigheid. De straat wordt door hen bewaakt, wanneer een auto vertrekt helpt de parkeerwacht met uit parkeren, minder kans is op ongelukken. De auto wordt bewaakt tijdens de afwezigheid van de bestuurder. De algemene rate varieert van 2 tot 5 rand. Iedereen is vriendelijk tegen de wachters, ze vervullen een belangrijke sociale rol. In Nederland is de parkeerwachter zo’n beetje vogelvrij, er wordt op hen gescholden, tegen hen geschreeuwd en als gevolg daarvan is een nieuw mensenras ontstaan met een te dikke huid.
Vlak voor mijn vertrek naar dit continent trof ik nog een parkeerbon van 50 euro achter mijn ruit. Voor de 10 minuten die ik te laat was, er was al ruim 7 euro in de meter gestort, werd ik ruimschoots beloond. Het valt mij dan zwaar om repect te hebben voor deze mensen, ze belichamen een systeem van oppressie. Iedereen weet dat parkeerbeleid er is om de staatskas te spekken, al wordt het ‘aan de man gebracht’ als reguleringsbeleid. Dit systeem van oppressie kan worden afgeschaft, het zou veel agressie op straat wegnemen. Geef de straat aan mensen met minder middelen en bespaar het geld van al die parkeerwachten. Laat de slimmere parkeerwachters supervisie voeren en ontsla de stoicijnen onder hen, die dragen te weinig bij aan het algemene welzijn.
Maak de straat veiliger door een toekijkend oog en niet door het beginsel van wantrouwen.
Vanmorgen liep ik naar mijn witte golf en paste de sleutel niet in het slot. De parkeerwachter kwam naar mij toe en wees me op een andere witte golf, drie auto’s verder, dat was mijn auto en niet deze! Ondanks de nacht was zij dit niet vergeten.

Geen opmerkingen: