vrijdag 5 december 2008

Authentiek


In het Zeeuwse Yerseke spreekt men een eigen taal. Het visrestaurant ‘De Viskêête’ doet daar op het eerste gezicht als een snackbar aan, maar dankzij het uitzicht waan je je even in Normandië of Bretagne. De waren die worden verkocht zijn puur: kreeften, mosselen, oesters en verse vis. Alles zonder opsmuk.
“Wat kunnen Zeeuwse mosselen toch heerlijk zijn” zeg ik tegen de bediende. “Nee hoor, dat benne mosselen uit het Waddengebied”, vertelt ze mij. “Ok, hoe zit het dan met die mooie kreeften die ik daar zie”, vraag ik haar. "Oh, die zijn hier, omdat de Zeeuwse kreeften niet meer onder een bepaald gewicht mogen worden gevangen. De Zeeuwse kreeften blijken meer dan twee kilo en dat is te veel voor een persoon. Daarom verkopen we hier kreeften uit Canada, ongeveer 800 gram en precies een betaalbaar portie".
Goed, een espresso dan maar, en inderdaad, het kleine kopje lauwe zwarte koffie wordt in een noodtempo geserveerd, maar heeft weinig van doen met wat ik dacht te bestellen. Misschien is dat expres zo.
Ik blijf achter met de vraag: wat is zo leuk aan dit restaurant? Het uitzicht, de bediening, de sfeer, de plastic kozijnen..... Misschien hou ik wel van goedkope restaurants. Waar eerlijk voedsel wordt geserveerd alsof het exclusief is. Bijvoorkeur bij tl licht. Ok, het merendeel komt van de andere kant van de wereld. Bestaat een authentiek stukje Nederland eigenlijk nog wel?

Geen opmerkingen: