woensdag 14 oktober 2009

Fenomeen


‘Vuurbal zichtbaar boven Nederland, meteoriet explodeert in drie stukken’ kopte nieuwssites. Facebook stond er vol mee en de halve wereld leek het te hebben waargenomen. Rond zeven uur ‘s avonds vond dit plaats schat ik.
Op hetzelfde moment reed ik op de snelweg. Ik zag de vuurbal door de lucht schieten en raakte volkomen gebiologeert door dit verschijnsel. Totdat plotseling de auto’s voor mij stil leken te staan. Trappend op mij rem schoof ik over het wegdek een rookwolk in. Ik eindigde in stilstand pal naast de vangrail en een auto. Op een haar na, want zo breed is de ruimte dan niet. De vuurbal in de lucht was inmiddels weg of aan het zicht onttrokken. Voor zover ik dat nog kon zien, want alles om mij heen was opeens blauw van de rook, alles aan het zicht onttrokken. Pas later bleek een vrachtwagen met een motorisch probleem de oorzaak te zijn van deze enorme rookontwikkeling. Een merkwaardige gewaarwording om een kosmisch verschijnsel te zien samenvallen met een volkomen aards incident.

Geen opmerkingen: