dinsdag 20 oktober 2009

John Baldessari

Op weg naar de Tate Modern stap ik uit bij ‘London Bridge’. Ik ga een coffeeplace around the corner binnen en tref een aangename sfeer. In het midden van de ruimte staat een centrale tafel met ontbijtspullen, de gasten schuiven aan in deze gezelligheid en bedienen zichzelf met broodjes en beleg. Bij vertrek wordt een vast bedrag afgerekent, een zeer sympatiek concept voor een ieder die een coffeebar wil beginnen.
In de Tate Modern is een overzichtstentoonstelling te zien van John Baldessari. Het oeuvre behelst zeer vroege conceptuele foto- en schilderwerken. Werken die mij zeer aanspreken zijn: ‘cigar smoke to match clouds that are the same’, ‘goodbye to boats sailing in’ en ‘a painting that is it’s own documentation’. Het ontbreken van tijd, het heroverwegen van tijd en het spelen met tijd is een terugkerend uitgangspunt in zijn werk. Duidelijk wordt dat Baldessari de invloed van het leven nabij Hollywood als inspiratie tot zich nam. In latere werken wordt de collage steeds belangrijker, voortgaande op de gedachte ‘niet kijken naar een object’, maar ‘kijken tussen de objecten door’.
Een van zijn mooiste werken zag ik eerder deze zomer op de biennale van Venetïe: ‘six colurfull inside jobs’, waarin een personage een ruimte eerste rood schildert en vervolgens in andere kleuren.

Geen opmerkingen: