woensdag 6 januari 2010

Hawk


Op straat word ik aangehouden door een man. ‘Hawk’ staat er op zijn jas te lezen. Het is het security bedrijf dat in Beirut de straten bewaakt in opdracht van ‘Solitere’ en ‘Hariri’. De invloed van de Hariri’s is nog steeds groot, ondanks de moord op de president hebben zijn nabestaanden vele vastgoed projecten in handen.
Voor wie maak ik de foto en waarom, dat moet de vraag zijn. Ik maak het op uit zijn houding en vragende blik, want het Arabisch versta ik niet. Maar duidelijk is, dat er niet mag worden gefotografeerd. Toch maar doorgaan en de man wegtrekken van de voorkant van mijn lens lijkt de beste optie.
Er wordt een kameraad bij gehaald, een man met een blind oog. Hij heeft een helm op en ziet er wat koddig uit. Als ik hem een toestemmingsbrief van de Solitere-groep toon neemt hij deze op zijn kop in ontvangst. Serieus kijkend wekt hij de indruk de brief te lezen. Dan wagen we ons aan communicatie. Al verstaan we elkaars woorden niet, wordt duidelijk dat op de linkerkant van de straat een foto-embargo rust, maar de rechterkant lijkt geen probleem. Ik kijk naar mijn naar rechts gerichte lens en hoor de sluiter dichtklikken. Precies als de bewaker wegloopt is de opname gemaakt.

Geen opmerkingen: