zaterdag 4 juni 2011

'Estate' voor Kuka


Tussen het moment van fotograferen en de uiteindelijke beleving van de foto zit een groot verschil waar ik al jaren in geïnteresseerd ben. Het lukt me zelden om de ervaring die ik had op het moment van de opname terug te vinden in het eindelijke fotowerk. Op zich geen must, een fotowerk staat op zichzelf. Maar de vraag bleef bestaan en heeft de manier waarop ik naar context voor mijn werk zoek beïnvloedt. Recentelijk experimenteerde ik met technieken, waarbij ruimte een verbintenis aangaat met de fotografie. Voor het project Kunst Kamers Rotterdam werd ik gevraagd een werk te maken in een te huur staande ruimte. Deze ruimte kenmerkte zich, behalve dat het leegstaand onroerend goed betrof, door een tweedeling van licht. Het eerste inpandige deel werd volledig door kunstlicht verlicht en tweede deel middels daklichten aangelicht. Op de grens van de twee ruimten is het fotowerk geplaatst, dat door het lichtverschil tussen beiden ruimten zichtbaar wordt. Thematisch gaat het werk een relatie aan met de leegstaande ruimte, maar dat is wel duidelijk.

Geen opmerkingen: