dinsdag 7 oktober 2008

Menselijk


De Nederlandse Belastingdienst maakt voorlichtingsspotjes om haar imago te verduidelijken. ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.......’ is een van de slogans. Al een tijdje zien we een vriendenclubje gezellig discussieren over het beleid. Als kijker worden betrokken bij keuzes in briefpapier, wanneer de blauwe envelop de deur uit moet, dat soort zaken. De boodschap lijkt te zijn: de belastingdienst is net als u en ik, we zijn mensen met kwaliteiten en fouten. En fouten die worden gemaakt lossen ‘wij’ op een menselijke manier op.
Een mooi voorbeeld: iemand betaald keurig op tijd een belastingaanslag. Het bedrag wordt een aantal maanden later per abuis teruggestort op de rekening van de belastingplichtige. Dan volgt een brief van de belastingdienst: er is een fout gemaakt. Een acceptgiro met het nodige betalingskenmerk ontbreekt echter, hierdoor blijft de betaling in verwarring uit. Een strengere aanmaning ligt weer iets later op de deurmat.
Het bedrag dat weken eerder al op de rekening van de belastingdienst stond is nu verhoogd met een boete, een percentage van 5,45 % van het verschuldigde bedrag.
Het is merkwaardig, maar wat kan de belastingdienst toch menselijk zijn!

Geen opmerkingen: