donderdag 23 oktober 2008

Portaal


Een beetje respectabel bedrijf heeft tegenwoordig een computer portaal. Die krijgt men aan de lijn wanneer het bedrijf telefonisch wordt benaderd. Met een keuze menu als router krijgt de klant een stamboom structuur aan opties te horen, die meestal niet echt door dringen, niet bij mij tenminste. De reden waar ik voor opbel staat er zelden tussen, dus wacht ik geduldig op optie 5, ‘voor overige vragen’.... Bedrijven zijn dol op het computer portaal, ze worden daarmee ontslagen van de plicht genoeg personeel in te huren. Althans, die indruk ontstaat soms. Want meestal wordt ik na het maken van mijn keuze alsnog doorverbonden, nu met de ‘juiste’ afdeling. Het komt zelfs voor dat ik dan opnieuw in het computerportaal beland. Een enkele keer word ik zelfs van de lijn gegooid.
Meestal wordt na de introductie gevraagd om de invoering van persoonlijke gegevens, geboortedatum, of telefoonummer, huisnummer en toevoeging, ‘om u beter van dienst te zijn’. Maar vrijwel altijd worden die gegevens opnieuw gevraagd bij het echte gesprek. Ondergetekende is een persoon die hier meestal vragen bij stelt. Dat het dan gaat om een computer storing is vrijwel altijd een afdoende antwoord.
Waarvoor hebben we eigenlijk computers als ze toch steeds storen?

Geen opmerkingen: