vrijdag 27 maart 2009

Afrikaans


Het verblijf in Roemenië eindigt met een haastige opname. Het gebouw draagt trots het wervende woord ‘technoimport’. Een fantastisch contrast met de omgeving. De vorm doet mij denken aan een Afrikaans bouwwerk, maar het is gesitueerd in een Oostblokstraat. Er lopen kabels van verschillende hoeken van de straat naar het dak, de verbinding met de wereld.
Vanaf het bordes van de rechtbank van Bukarest vind ik de juiste dieptewerking over het plein. Twee politiemannen houden me nauwlettend in de gaten. Het is de enige opname die ik er maak, ik ben slechts vier uur in deze stad. Dan vertrekt het vliegtuig richting Nederland. Een vreemd gevoel, ’s morgens ontwaken en fotograferen bij het kasteel van Dracula, vervolgens een rit van vier uur door besneeuwde bergen, aankomst in de hoofdstad en alweer in de avond omringt door mensen in de trein die bellend aan elkaar vragen ‘waar ben je...’
Twee dagen later reis ik af naar Shanghai. 'Transposing the Common’ is het volgende project.

Geen opmerkingen: