vrijdag 7 mei 2010

Dag in nacht


Nachtfoto’s maken in Mexico is een ander verhaal. Aan de kust ontbreekt het kunstlicht dat meestal wel ergens aanwezig is. De opnametijd verlengt hierdoor aanzienlijk. Ik had me dit niet eerder voorgesteld, maar wat maakt het een verschil wanneer hier of daar een lampje brand in het nachtelijke landschap.
Vanaf de witte stranden fotograferen is op zich mogelijk, maar dan is er nog de harde wind, die alle palmbomen doet bewegen. Geen blad ervan is nog scherp te fotograferen in het nocturne licht.
In Tulum is een Maya ruïne die we willen fotograferen. Maar toestemming om van de paden af te wijken krijgen we niet. Een statief mag niet naar binnen en bij het vallen van het licht is fotograferen evenmin mogelijk. Ik besluit mijn statief in een rugzak te stoppen en als een dwaze toerist naar binnen te gaan met zwaar gewicht op de rug. Dit om 8 uur in de morgen, het moment dat de site van de ruïne opengaat. Een goed moment om te ontkomen aan de honderden toeristen die overdag de plek bevolken. Het is vreemd, na 3 dagen nog geen nachtfoto gemaakt en toch heb ik het gevoel dat het wel goed komt met de visual waar we voor zijn gekomen.


Geen opmerkingen: