zondag 24 augustus 2008

Orlando Towers


Het hoogste punt van Soweto zijn de torens van de oude powerplant in Orlando. De torens zijn een landmark en vanuit zo’n beetje iedere hoek zichtbaar. Een van de torens is volledig beschilderd door activisten en reklamemakers.
De oude powerplant aan de voet van de torens zou een fantastische locatie zijn voor een Zuid Afrikaanse ‘Tate Modern’, maar vandaag de dag ligt zij er verlaten bij.
Onder aan de torens ontmoet ik Christopher, een fanatieke ‘aerial stuntman’, zoals hij zichzelf noemt. Zo’n acht jaar geleden had hij samen met zijn business-partner het idee de torens om te toveren tot een attractie en vandaag de dag storten mensen zich aan een touw vanaf de top naar beneden. Zijn business is nog maar een maand gaande en zijn enthousiasme aanstekelijk. De lift omhoog loopt langs de taps toelopende muur van een van de torens en de tocht omhoog is op zich al een belevenis. De aarde lijkt te verdraaien door het ontbreken van een lineaire referentie.
Bovenop de toren is een fantastisch uitzicht op Soweto en een dichterbij gelegen informal settlement. Christopher blijkt zeer bereidwillig om met mij omhoog te gaan en wacht geduldig en vol enthousiasme terwijl ik fotografeer. Zelfs mijn verzoek om halverwege de torens de lift stil te zetten wordt ingewilligd, een fantastisch moment, waarbij mijn camera en ikzelf op het dakje van de lift de duizelingwekkende diepte tussen de torens ervaren. Binnenkort keer ik terug naar deze plek in de avond.

1 opmerking:

Unknown zei

Hoi Hans,

Dit klinkt erg goed; gevaarlijke hoogtes, gevechten en kleurrijke ontmoetingen- wat wil men nou nog meer?!?

Pas je wel een beetje op, we hebben je nog nodig voor de kunst ;-)

Tot snel weerziens,

BartBenschop