woensdag 7 januari 2009

Camper

Er staan in de winter veel campers aan de zeekant van Portugal. Het weer is er mild genoeg voor. Op een klein stukje niemandsland, aan de monding van een kleine haven, kondigt een billboard de toekomstige veranderingen aan. Ook hier zal een toeristische nederzetting verrijzen, een ontwikkeling zoals in zoveel pittoresque delen van de wereld.
Ooit bouwde ik een billboard voor een kunstwerk aan de waterkant. Het beeld erop leek een nieuw real estate project te promoten, maar de oplettende kijker zag het reeds bestaande bouwwerk aan de overkant van het water liggen.
Als ik over het braakliggend terrein wandel nadert een speelse hond. Hij wil met mij spelen en komt aangelopen met een stok. Zijn baasje woont een stukje verder in een in het oog springende camper, een hard houten huis op een vrachtwagen. Het negen ton wegende gevaarte doet al 25 jaar dienst als permanente woning. Een gesprek ontstaat met de bewoner, die verteld als schaapsscheerder door het leven te gaan. Zijn vrije bestaan brengt hem op vele plekken in Europa. Voor zijn inkomen is hij grotendeels afhankelijk van boerenbedrijven, die hij ieder seizoen aandoet. Inmiddels heeft hij zo’n 100.000 schapen geschoren, maar hoeveel er nog bijkomen is onzeker. Zijn lichaam kan het door slijtage minder goed aan en zijn hond wordt oud. Met weemoed in de ogen kijkt hij mij nog aan als ik mijn weg vervolg.

Geen opmerkingen: