woensdag 28 januari 2009

Slot


De deur van mijn atelier wil niet open, een van de sloten is geblokkeerd. De sleutel past niet meer, zeg maar. Of een veer in het slot is gesprongen. Het slot is op zich niet eens zo oud, hoogstens drie jaar. Terwijl het alarm aan de binnenkant van de deur loeit en de beveiligingsdienst me horendol belt, beraad ik mij.
Hoe is dat eigenlijk geregeld? Om mensen buiten te houden van private percelen zijn sloten toch in eerste instantie uitgevonden? Zij geven de suggestie van veiligheid. Bovendien garandeert een slot dat degene die wèl een sleutel heeft, altijd kan rekenen op toegang. Vandaag is door een malfunctie deze toegang voor mij onmogelijk. Het slot heeft mij afgewezen, iedereen die mij helpt binnen te komen evenzeer. Ik begrijp dat de fabrikant van het slot niet kan garanderen dat indringers buiten blijven. Er zijn teveel inventieve lieden slimmer dan een slot. Maar omgedraaid, een slot hoort toch garant te staan voor toegang?
Ondertussen wordt geprobeert met schroevedraaiers, hamers, olie en tenslotte een koevoet de toegang tot mijn atelier te heroveren.

Geen opmerkingen: