woensdag 9 september 2009

9-9-9


Ik ben op bezoek bij de energie centrale op de Maasvlakte. Een belangrijke landmark die vanuitveel hoeken al is te zien door de karakteristieke rookwolken. Bij aankomst word ik ontvangen door een aardige meneer Maxim. Mijn idee om een foto te maken van de wolken fabriek, zoals ik zijn centrale noem, valt niet meteen in goede aarde. De rookpluimen uit de schoorstenen worden dan wel gevormd door waterdamp, toch staat het bedrijf onder zware kritiek van de milieubeweging. Het kost mij dan ook aardige overredingskracht om de fantasievolle kant van de situatie toe te lichten. Dat ik ook nog eens in de pijp wil klimmen om op gelijke hoogte met de rookpluimen te komen lijkt op dit moment een oninwilligbaar verzoek.

Meneer Maxim blijkt een dubbele afspraak te hebben gemaakt. We wachten op de aankomst van Britse security agenten. Die komen het terrein verkennen en maatregelen bespreken. Morgen komt namelijk de minister op bezoek, samen met een minister uit Sweden en Nederland. Tijdens de dubbelafspraak loop ik er in de schaduw bij, maar krijg wel alle details te horen. Op 9-9-9 worden grootse acties verwacht van anti-globaliserings groepen en milieu- bewegingen. Niet helemaal in lijn met het bezoek. De politie is er ook en er wordt gesproken over vluchtroutes.

Als ik het terrein verlaat vraag ik mij ernstig af of het doel van mijn bezoek niet is overschaduwd door andere belangen.

Geen opmerkingen: