dinsdag 29 september 2009

Koe


Oog en oog sta ik met een koe op de hei. Of is het een stier? Het heeft in ieder geval gehavende horens en is blijkens de drastische kopbewegingen niet van mijn aanwezigheid gediend.
Ooit liep ik door de straten van St Remy in de Province. Het was zo’n evenement waar er vele van zijn in Spanje, maar ook in Zuid Frankrijk. De jonge stieren die zijn uitgekozen voor het stierengevecht worden dan aan het publiek getoond. Het gaat als volgt: het hele dorp loopt uitzinnig door de straten van het oude centrum, opgejaagd door de stieren, of andersom. Ik zie mijzelf nog rennen met een enorme stoot adrenaline door het lichaam. En dan opeens word ik de lucht in gegooid door de horens van het beest, ik beland in de heg achter een hek. Naderhand werd ik mij pas bewust van het dierenleed dat hier plaats vond, maar op het moment zelf was ik even ‘on top of the world’. Ik stel mij zo voor dat deze rush misschien vergelijkbaar is met datgene wat hooligans voelen, wanneer zij massaal de tegenpartij te lijf gaan.

Geen opmerkingen: