maandag 30 april 2012

Guanzhou



Op de gang van de negende etage van het Star Hotel staat een meisje in uniform achter een desk. Ze staat er te staan, zij waakt over de etage. Op iedere etage van het hotel staat zo’n meisje. Het Star Hotel is gelegen in de buurt van het Guanzhou East Railway Station. Het is bijna een ironische naam voor een hotel waar het muf en naar disinfectant ruikt, waar de gangen maar net 2 meter hoog zijn en de meeste restaurants die het gebouw kent gesloten zijn. 
Op weg naar mijn kamer tref ik op de verdieping steeds hetzelfde meisje, ze rekt zich uit vanachter haar desk, alsof ze zich wil geruststellen dat ik mijn kamer binnen ga. Bij het verlaten van de kamer spoedt zij zich naar het lift portaal om de knop in te drukken voor ik dat kan doen. Dan staan we in de wachttijd oog en oog en wisselen ongemakkelijke blikken uit. Ik probeer soms aardig te zijn, how are you, of there you are again! Zinnen die niet tot haar vocabulaire behoren. Bye bye gelukkig wel en het doet haar duidelijk plezier om mij te zien vertrekken, ze wuift me op een kinderlijke manier na.

Ik ben in Mainland China en dat verschil met Hong Kong is aan alles merkbaar. Goed, Hong Kong behoort inmiddels tot het Chinese rijk, toch is Hong Kong in alle opzichten moderner, de mensen lijken meer ontwikkeld. In Hong Kong is meer individuele vrijheid, er is Facebook, Youtube en Twitter, in  China verboden. In Guanzhou wordt geschreeuwd - op straat, in de metro- de mensen dringen voor, duwen zichzelf ertussen. Opvallend zijn de vele uniformen, op de hoeken van straten, de liftwachtruimtes, bij parkeerplaatsen of in metrostations. Mensen met de meest vage functies zien er uit als officieren van de hoogste rang.
Guanzhou is de hoofdstad van het oude Kanton, gelegen aan de Pearl River delta. De Nederlandse architecten Mark Hemel and Barbara Kuit ontwierpen de spectaculaire Guanzhou Tower, met zijn 600 meter een van de hoogste gebouwen ter wereld. Het IFC aan de overkant van de Pearl River staat met zijn 437 meter ook op dat lijstje. In Hong Kong staan ook twee gebouwen van dezelfde machtige company, een op Kowloon, het IFC en recht er tegenover op Hong Kong Island het IFCC.
Voor het IFC in Guanzhou staat een monstrueuze gouden sculptuur van blinkend goudkleurig koper. De grauwe grijze hemel staat op het punt open te breken, de dreigende lucht lijkt te weerspiegelen in het goud. Ik probeer te schuilen in het IFC gebouw als het onweer losbarst. Mijn statief trekt de aandacht van het bewakingsvolk. Wanneer ik de roltrap omhoog neem in een poging een beter uitzicht te vinden klinken om mij heen commando’s om mij te volgen. Versterking wordt mij nagestuurd naar de voorts lege verdieping waar echt geen kwaad kan geschieden. Inmiddels zwelt de hoosbui aan en het is buiten groen-donker.
De nieuwe underpass onder de drukke weg voor het IFC blijkt te zijn dichtgemetseld, een tegenstelling die ik fotografisch kan gebruiken. Al heb ik de opname een uur eerder bij daglicht nog gemaakt trotseer ik het slechte weer nogmaals voor dit spannende licht. Het duurt maar vier minuten, ik ken de compositie inmiddels, toch is dit voldoende om doorweekt te raken. Bij het stoplicht schuil ik onder een boom, zinloos en weerloos. Een meisje komt naast mij staan en deelt haar paraplu met mij.

Geen opmerkingen: