dinsdag 17 april 2012

System Revisited



Ik bezoek plekken waar ik vorig jaar eerder heb gefotografeerd. Waren mijn overwegingen de juiste, wat is er tussentijds veranderd? Kan ik de weg nog terugvinden naar beelden die in een jaar tijd in mijn hoofd een eigen leven hebben gekregen?
De tunnel in de buurt van de Central Ferry Terminal was vorig jaar nog een gigantische open bouwput, het beton dat werd gegoten leverde een perfecte symmetrisch tableau. De schaal was onmenselijk groot en nu, een jaar later, ligt de put dicht, geel zand erop en gereed voor een toekomstig park.
Ik vind het steegje terug van de foto ‘System’ in Wan Chai. Vorig jaar in zacht zonlicht gefotografeerd vormde dit contrast de juiste beeldspanning. De chaos van pijpleidingen waarbij de vraag ontstaat hoe dit in functie kan blijven. Vandaag ligt de locatie er heel anders bij in het grauwe licht van deze regenachtige dag. Er staat een bamboo steiger tegen de muur. Kennelijk is een deel van de afvoerconstructies aan reparatie toe. Mooier had het verschil met de eerdere foto niet kunnen zijn.

Geen opmerkingen: