donderdag 19 april 2012

Kai Tak Airport







Op 6 july 1998 werd de voormalige luchthaven van Hong Kong genaamd Kai Tak Airport gesloten.
De landingsbaan 13/31 stond te boek als een van de meest beruchte en gevaarlijkste landingsbanen ter wereld. Een landing op deze baan was voor zowel piloten als passagiers een adembenemende ervaring, vaak zelfs met dramatische gevolgen. Om een landing op Kai Tak International Airport tot een goed ten einde te brengen moesten piloten eerst vanuit de zee-richting recht op het dicht bevolkte Kowloon afvliegen. Een gigantisch rood wit schaakbord op een heuvel markeerde het keerpunt waar de vliegtuigen op zeer lage afstand tot de bebouwing een bocht van 90 graden moesten maken om zo nog verder te dalen en uiteindelijk het vliegtuig te landen op de peninsula van de landingsbaan. Passagiers claimen tijdens de landing het flikkeren van de televisies in de woningen en de was buiten de ramen vanuit het vliegtuig te hebben waargenomen.

Aangezien Hong Kong vaak in nevel of mist gehuld is spreekt het voor zich hoe gevaarlijk de landingen op Kai Tak Airport konden zijn. In totaal vonden zeker 12 grote ongelukken plaats met in totaal ongeveer 203 doden en talrijke gewonden. Op 9 maart 1978 ging een vliegtuigkaper aan boord van een Boeing 737 van China Airlines, deze kaping duurde ruim 24 uur en resulteerde in de dood van de vliegtuigkaper.

Ik ga op zoek naar de heuvel waar het rood witte schaakbord moet zijn geweest. Niemand kan mij vertellen of dit object er nog is. Het moet gigantisch van formaat zijn en voor mij een interessant onderwerp voor een foto.

Mijn vriend Keith kent de heuvel en stelt voor het te onderzoeken. Helaas lijkt het schaakbord inmiddels
verwijderd, we kunnen het niet meer vinden. De heuvel is nu een park en ligt er vredig bij. De gedachte dat zoveel angstzweet heeft gevloeid met deze heuvel in het vizier intrigeert me.

Ik doe onderzoek naar de wijk achter de heuvel, eerst het park waar vroeger Kowloon Walled City heeft gelegen en meteen daarachter Kowloon City. Opvallend is de laagbouw van de wijk. Hier en daar een detonerend gebouw, recente hoogbouw, die ten tijde van Kai Tak Airport nooit mogelijk zou zijn geweest, simpelweg omdat piloten onmogelijk tussen hoge  gebouwen door hadden kunnen navigeren.

De hoogbouw die we aantreffen is wanstaltig, zoals de leegstaande lot ter grootte van slechts een apartement. Kennelijk voor de projectontwikkelaar reden genoeg om een stapeling te maken van minstens dertig verdiepingen. Hierbij totaal geen rekening houdend met de harmonie van het straatbeeld of de wijk.

We vinden de oude overpass die de snelweg heeft verbonden met het voormalige Airport gebied, een
cut off highway, die ik al vaker in andere landen heb gefotografeerd. Kai Tak is nu een braakliggend terrein met aan de overkant van het water de skyline van Hong Kong Island. Het terrein is inmiddels veranderd in een wir war van bouwvoorbereidingen, vrachtauto’s, bulldozers en hopen zand. Het voormalige Airport Hotel langs de snelweg heeft inmiddels een nieuwe naam gekregen, ‘The Regal Orient Hotel Kowloon’. Destijd het enige airport hotel, immers hotels genoeg, de luchthaven lag midden in de stad en Tsim Sha Tsui, de touristische wijk van Kowloon, was slechts een taxirit van hoogstens 10 minuten verwijderd.

Een straat verder komen we nog een laatste overblijfsel tegen uit de vervlogen tijd, de Airport Pub, met nog steeds Guiness bier op de tap.


Geen opmerkingen: