maandag 20 april 2009

Argos


Terug in Nederland is de lente begonnen. Bomen hebben ontluikende blaadjes en sommige bloesem valt al op de grond. Vorig jaar miste ik de lente in J’oburg, nu is de lente al halverwege in Nederland. In China zag ik wel de gele koolzaadvelden op weg naar Nanjing. Een beeld dat ook waarneembaar is wanneer in maart of februari naar het Zuiden van Frankrijk wordt gereisd.
Het project over de Rotterdams Haven vangt weer aan. Ik fotografeer bij Argos Oil, die levert vooral ruwe olie aan zeeschepen. Er kan worden gefotografeerd vanaf de olietanks, negen op een rij. Het terrein van Shell en BP is de achtergrond. Lopend op de tanks deinen de deksels op en neer, het ruikt hier zwaar naar olie. De tanks zijn aan elkaar verbonden via loopbruggen. Op een van de deksels ontdek ik de afdrukken van twee handen. Zwart als roet steken zij af op het witte dek.
Ondertussen wordt de meeuwen kolonie wakker, ze vliegen alarmerend boven en om mij heen. Het is een enorm kabaal, herkenbaar en onheilspellend tegelijk. In CapeTown had ik een soortgelijke ervaring met meeuwen, toen ik vanaf een ziekenhuis het nieuwe stadion (WK2010) fotografeerde.

Geen opmerkingen: