woensdag 9 juli 2008

Condooms


Bij stoplichten staan vaak verkopers van kranten. Ook zie je blinde mensen aan de hand van een kind. Bedelaars maken een soort zwaaigebaar, met een hele elegante losse polsbeweging. Je kunt terugzwaaien, maar een centje geven is meer de verwachting, de meeste automobilisten kijken helaas de andere kant op.
Het komt ook voor dat er iemand met een blauw pakje aankomt lopen. Tot nu toe dacht ik dat het om zakdoekjes ging, maar nu weet ik beter. De Zuid Afrikaanse regering deelt op deze manier gratis condooms uit in haar strijd tegen het enorme aids probleem. Daar waar soms in Nederland een junk of zwerver langs de auto loopt met de gratis krant Metro wordt hier in ruil voor een pakje condooms ook een kleine aalmoes verwacht.
Heel soms loopt een zwerver met een grote plasticzak langs de auto’s. Eerst was ik in de veronderstelling dat je hem alles kunt geven, als het maar bruikbaar is. Vanmorgen gaf ik hem mijn samosa-broodje die ik had meegenomen voor lunch. Misschien toch niet het juiste gebaar. Met de plastic zak haalt hij juist vuil op uit de auto’s, als wederdienst for a little loose change. De guerilla van ramenwassers heb ik hier nog niet waargenomen, terwijl Joburg toch redelijk stoffig is. Het schijnt in Pretoria meer voor te komen, maar de Jozi boys gaan liever voor de easy money of taking.

Geen opmerkingen: