zondag 6 juli 2008

Vehicle


Johannesburg is werkelijk heel erg wijd verspreidt. Een goed idee van de grootte van de stad is pas te krijgen door de highway rond te rijden. Talloze wijken omringen het Downtown Johannesburg, de rijkere buurten in het Noorden en de armere buurten in het Zuiden. Sinds vanmorgen is mijn rode Mazda uitgerust met een navigatie systeem, de goedkoopste in zijn soort, die dankzij de lage koers van de Rand wel heel goedkoop uitviel. De aanschaf heb ik gedaan om eens flink te kunnen verdwalen en toch altijd weer de weg naar huis te kunnen hervinden. Dan druk ik op de knop ‘home’. Een engelse dame begeleid mij dan huiswaarts, of desgewenst richting het atelier. Voor het binnentreden van de auto heb ik precies 20 seconden, anders gaat het alarm af. Wil ik tussendoor iets uit de kofferbak nemen, bijvoorbeeld mijn camera, dan maak ik een dansje van de achterkant naar de voorkant, sleutel in het contact, weer 20 seconden respijt, sleutel in de kofferbak, en het gaat soms goed. Meestal gaat het alarm alsnog af, terwijl ik gewoon in de auto zit of ernaast sta. Ik denk erover om maar eens te gaan onderhandelen bij ‘rent a wreck’. Voor zo’n scherp afgesteld alarmsysteem zou je toch eigenlijk een betere auto mogen verwachten. Een iets minder nerveus alarm zou ook een oplossing zijn.

Geen opmerkingen: