vrijdag 4 juli 2008

Vogelvlucht


Vanuit een diepe slaap deed ik het schuifraampje van het vliegtuig open. Het Zuidelijke Africa openbaarde zich meteen, want het vliegtuig had de landing ingezet. Daar lag Johannesburg vredig te zijn, alles zo ordelijk en gestructureerd. Op de grond leek ik echter nog te dromen. Door de komende voetbalcup in 2010 heeft Zuid Africa haar luchthaven terminal eens flink onderhanden genomen. Met glimmende hardstenen vloeren en spiegelende wanden en ik waande mij op een luchthaven in westerse stad als New York. Pas op de weg in de rode VW golf van James, de man die mij kwam halen, kreeg ik de Africaanse kant een beetje te zien. Maar het is toch heel anders met zoveel witte mensen om je heen. Voorlopig komt alles ordelijk en netjes over. James verteld mij zelfs dat er vrijwel geen onoverdekte markten zijn in Johannesburg en aan dit idee moet ik even wennen.
Het eerste dat ik deed bij instappen aan de linkerkant van de auto, was grijpen naar het stuur dat natuurlijk ontbrak. De ritten die daarop volgden liep ik steeds naar de rechterkant van de auto en botste tegen James op.
Morgen ga ik mijn eigen auto huren, want die is hier echt noodzakelijk.
Gotta have some wheels.

Geen opmerkingen: