zondag 27 juli 2008

Fake Trees


Een van de projecten waar ik aan werk is het Fake Tree Project. Johannesburg is een stad met vele bomen, het wordt ook wel ‘the largest man made forest in the world’ genoemd. Het heuvelachtige landschap maakt de bomen vanaf verschillende hoogten zichtbaar en toont de variaties. In het begin van mijn verblijf ontdekte ik een als boom vermomde gsm-mast. Na een maand is opvallend hoeveel van deze masten door de stad staan. Ik fotografeer ze in verschillende hoedanigheden, in verschillende wijken. Meestal staan ze in de rijkere buurten, in de armere buurten zijn de masten gewoon mast. Wanneer je eenmaal iets hebt waargenomen blijf je dit ook steeds tegenkomen. Vandaag vond ik mij omringt door kinderen. Ze waren slecht gekleed en doemden op vanuit het niets. Ik maakte een opname van zo’n fake tree in de universiteits buurt.
Een van de kinderen had een pak sap bij zich, leeg en platgedrukt. Hij probeerde mijn camera aan te raken, maar kon er vanwege het hek net niet bij. Echt vriendelijk keek hij niet uit zijn ogen. Hij reageerde evenmin op mijn pogingen om contact te maken.
Wel sloeg hij een soort oerkreet uit waardoor ik hem voor een dove waande. Na een tijdje keek ik beter naar hem en zijn vriendjes. Ze waren echt jong, een jaar of acht.
Eentje had een zakje bij zich dat hij voor zijn gezicht hield, ze snoven lijm. De lege pakken werden ook als zakjes gebruikt. Tijdens de opname werden het steed smeer kinderen en nog later zag ik waardoor. Verderop tussen de struiken zat een man in de heg, een zwerver. Hij bleek zich over hen te ontfermen, of andersom. De kinderen bleven in zijn buurt en zwermden rond hem uit over de straat. Die lege pakken sap, platgedrukt, zie ik nu overal, de hele dag door.

Geen opmerkingen: