zondag 13 juli 2008

Hansa


In het Noorden en Zuiden van downtown zijn taxi verzamelplaatsen. Het zijn de witte minibusjes, die routes rijden naar suburbia en townships. De busjes ken ik ook van andere Afrikaanse landen, in Lagos zijn ze geel, in Ghana worden ze trotro’s genoemd, maar hier gewoon taxi. Bij de verzamelplaats werkt Hansa. Met zijn winkelwagen van Woolworths brengt hij spullen van het Noorden naar het Zuiden, of andersom, de heuvel op of af.. Een noodzakelijke service voor mensen die bagage te vervoeren hebben. De meeste winkelwagenduwers vragen 20 rand voor een lading, maar ze krijgen zelden meer dan 5 rand van hun klanten.
Het werk dat ze doen is illegaal, hun winkelwagens zijn gestolen bij de warenhuizen. Voor 50 rand worden ze geleverd door de kleine criminelen die ze stelen. Sommigen verhuren ze ook voor 5 rand per dag.
Af en toe is er een politie-razzia. Die ontneemt de winkelwagens van de duwers en arresteert ze soms over het weekend of ze krijgen een boete van 300 rand.
Hansa zijn vriend Keith is zijn winkelwagen kwijt geraakt. Omdat ik iemand zoek om mij te helpen vraag ik of hij tijd heeft. Keith is een schrandere jongen en loopt ondanks de kou in een korte broek en een tshirt. Hij gaat me mij mee een gebouw op. In ruil geef ik hem geld voor een nieuwe winkelwagen. Ik denk erover een telefoon voor hem te kopen zodat hij kan worden bereikt. Nu loopt ieder contact via Hansa die altijd wel te vinden is bij de taxi’s.

Geen opmerkingen: