dinsdag 29 juli 2008

Security


De politie in Johannesburg heeft het moeilijk. In het vorige regime werden zij zwaar onderbetaald en gedemoraliseerd door de complexe politieke situatie.
Een gevolg hiervan is dat de security companies floreren. Naar schatting lopen er hier zo’n 150.000 observanten, bodyguards, bouncers en gewapendende bewakers rond waarvan een groot deel ex politieman. In sommige buurten worden securityguards zelfs ingehuurd om het politiebureau te bewaken.
In rijke buurten als Morningside of Rivonia staan de security companies op straat te flyeren met militant aandoende folders. Hun markt aandeel is hier groot, want iedereen woont achter slot en grendel, met een security guard of twee bij de gate van het woonblok en nog een paar rondcirkelend door de buurt. Een company heeft de naam NYPD!
Maar ook individueen wonen achter zwaar beveiligde muren, bewapend met barb wire of zelfs stroomdraad. Overal hangen security camera’s en op straat zijn de enige auto’s die je ziet stil De meeste mensen rijden normaliter met de auto een garage binnen, dus wanneer ik ergens parkeer om een foto te maken komt al snel een security-auto langszij om polshoogte nemen. Ben ik alleen dan is er meestal niets aan de hand, maar wanneer mijn assistent en ik samen in de auto zitten te wachten op goed licht dan volgt er toch altijd een gesprekje. Door mijn gekleurde gezelschap ben ik dan opeens white trash.
Gisteravond bevond ik mij even buiten de stad in een industriele wijk. Het abstracte maanlandschap van de minedump die ze daar aan het afgraven waren leek een interessante locatie en de auto werd neergezet voor een verfwinkel. Een hele straat met geen mens of auto te zien. Zelfs hier liep een securityguard, in de kou. Hij had geen plekje om warm te worden en staat daar dagelijks de hele nacht op straat, alleen, ronduit een vreselijke baan in de koude nachten van Joburg.

Geen opmerkingen: