zaterdag 26 juli 2008

Soweto


Het wordt tijd om naar Soweto te gaan, de meeste bekende township van Zuid Afrika. In Soweto werden de grootste gevechten gevoerd tijdens de opstand tegen apartheid.
Maar ook de bevolking onderling bestreedt elkaar jarenlang in dit gebied.
Vandaag ligt Soweto er vredig bij. Ik ben gevraagd om als camera-man een video te maken van een auto stunt. Als locatie wordt een strip gekozen tussen de wijken Diepkloof en Hollandia. Op deze strip vonden vroeger riots plaats, de blanke politie reed er met hun pantservoertuigen op de menigte in, er werd geschoten en gespoten met waterkanons. Nu is deze plek het toneel van een in cirkels draaiende bmw. Er ontwikkeld zich veel stof en dat wordt door de bevolking opgemerkt. Al snel is er publiek en beklagen buurvrouwen de overlast. Dinkies Sithole is de kunstenaar, hij gaat de video gebruiken als een achtergrond in een performance. Hij heeft weinig oog voor de omgeving, is vooral gefocussed op het resultaat. Met een indringend fluitje probeert hij het bewegende tafereel te bezweren of op te zwepen terwijl ik film.
Later op de dag hervat ik mijn fotografie opnamen in het welvarende Sandton, een groter contrast is haast niet denkbaar. Ik voel me een buitenstaander die zweeft tussen de verschillende werelden.

Geen opmerkingen: