vrijdag 4 juli 2008

De eerste dag


Een van de andere kunstenaars die ook in dit programm meedoen is Ndikhumbule, een schilder, hier staat hij naast James French, de man die deze residency bestiert, in het kantoor van The Bag Factory. Met Ndikhumbule deel ik op dit moment het huis, een half uur gelegen vanaf het atelier, in een veilige woonwijk. Ieder huis in deze wijk is gelegen achter een muur en een sign van de company, die zegt te waken over de property. Het woord Chubb (armed response) zie je overal en het grappige is dat mijn vader vroeger werkte bij een bedrijf genaamd Chubb Lips. Toch nog een gevoel van thuis komen. Op sommige hoeken staan houten booths waar bewakers de dag doorbrengen. In de tuin staat een prachtige citroen boom vol citroenen en verder is er volop bloemenpracht. Er is zelfs een tuinman en zijn hulp, De woonkamer en aangrenzende kamer zijn riant en verder is er nog een grote keuken. Voorlopig heb ik genoeg aan mijn slaapkamer die als hotelkamer prima zou volstaan. Het huis word schoongehouden door Gloria, maar de afwas doet zij niet. Een overhemd strijken is negotionable. Als ik op het bed ga liggen word ik zo’n beetje gesandwiched in het matras, zo zacht is deze. Vandaag gaat James een nieuwe bedden kopen, dat plan had hij al voor mijn aantreden gemaakt. De eerste nacht bracht ik door op de grond, want zoveel zachtheid doorstaat dit vederlichte lichaam niet. De auto is gearriveerd, het is een Ford, maar op de papieren staat Mazda. Maakt niet uit, zei de man. Als ik er al naar kijk gaat het alarm af. De stoel met stuur zit aan de rechterkant en de kleur is rood. De rental company heeft de naam 'Rent a Wreck'. De eerste rit zal zijn terug naar het woonhuis om de enorme berg net aangeschaft beddengoed weg te brengen. De keuze uit linnen bestaat uit Rood, Lavender, Zwart met zebra randje.

Geen opmerkingen: