dinsdag 12 augustus 2008

Chinatown


Chinezen in Zuid Africa zijn bij wet gelijk gesteld aan zwarte mensen en hebben daardoor gelijke rechten. In Johannesburg, vlakbij Newtown, is een wijk waar de Chinezen handel drijven, net als in de wereld een waar Chinatown, al is het hier beperkt tot maar een straat. Mijn favoriete restaurant is daar, vandaag staat een dampende noodle soep met paksoi voor mij op tafel. Terwijl ik eet gaat de handel in het restaurant door. Eerst komt een man binnen met een bundel tl buizen, lange korte, de Chinese eigenaar koopt er een. Terwijl de verkoper zich naar binnen begeeft ontwikkeld zich een ware slapstick. Mensen bukken terwijl de zwarte man met de tl buizen boven de tafels zwiept. Ik krijg een hijs met een buis voor mijn kop, maar hij heeft het niet door. Enigszins verontwaardigd tracht ik credit te krijgen voor de klap, maar tevergeefs. Wat rest is een bevreemde blik. Tussen de etende mensen worden de buizen uit elkaar gehaald en opnieuw gerangschikt.
De tweede verkoper is beleefder, hij blijft met zijn handel, bezems en moppen, keurig bij de deur staan wachten. Onopgemerkt staat hij daar wat mij betreft te lang en ik roep de chinese eigenaar na 10 minuten uit de keuken om hem op het bezoek te wijzen. Deze keurt de verkoper geen blik waardig en de oude man verdwijnt geruisloos. Vervolgens is er nog een invasie van chinese kinderen, die onder mijn tafel doorkruipend bijna mijn soep omstoten. De zwarte serveerster vind het maar niets en zit hen met de bezem achterna. Het is weer feest vandaag en herinneringen aan mijn tijd in Shanghai komen terug. Even vergeet ik dat ik in Zuid Africa ben.

Geen opmerkingen: