vrijdag 8 augustus 2008

Stadium


Het nieuwe stadium van Cape Town lijkt op een VOC schip, zoals het is gelegen aan het einde van de straat. In 2010 zullen miljoenenen ogen uit de hele wereld gericht zijn op deze plek. Samen met een parkeerwacht praten we over het verloop van de bouw. Hij staat nog maar drie dagen op deze plek en we zijn het erover eens dat deze tussenvorm van architectuur heel bijzonder genoemd mag worden.
Het standpunt voor de foto zien we hiervandaan en ik bespreek het met hem. Het gebouw aan de overkant van de weg behoort toe aan het ziekenhuis, het is niet meer in gebruik.
Om er te komen moet ik wel door de poort en iedereen die naar binnen wil wordt geregistreerd. Toegang tot het gebouw lijkt eenvoudig, al liggen er wel her en der zwervers op de trappen de slapen. En de meeuwen kondigen mijn komst met luidkeels aan.
’s Avonds keer ik terug naar deze plek. De portier opent de poort zonder iets te vragen en ik kan doorrijden naar het trappenhuis. Nu zijn de meeuwen nog meer overstuur, want ik verstoor hun rust, de zwervers zijn al op pad. Tijdens de opname halen de meeuwen versterking en boven mij vliegen honderden meeuwen in een cirkelbeweging. Op sommige treden van het trappenhuis liggen eieren en hun paniek lijkt hierdoor toegelicht. Wanneer ik wil inpakken worden de meeuwen bij het zwaaien van mijn statief echt woedend en maken duikbewegingen naar beneden.
Als ik later in de auto zit voel ik mij ontsnapt uit de film ‘The Birds’.

Geen opmerkingen: