vrijdag 1 augustus 2008

Karoo


De Karoo is een prachtig gebied, vandaag was ik daar getuige van.
Een man die ik gisteren tegenkwam wees mij op een bijzondere route. Het loopt langs de grens met Lesotho en is niet geasfalteerd. Zo breng je rustig 2 uur door om 50 kilometer te overbruggen. De meest prachtige landschappen en tijdens de reis geen auto tegengekomen. Uit dankbaarheid voor dit eenzame hoogtepunt heb ik iedere lifter die ik zag meegenomen. Eerst was er een student uit Lesotho, met twee handen wilde hij mij tevergeefs 20 rand overhandigen bij het bereiken van zijn bestemming. Daarna werd de linkerstoel bezet door een boer of knecht-boer, herkenbaar aan zijn blauwe jasje en broek. De man, tegen de 60, droeg prachtige gouden oorringen. De derde lifter was een meisje, een schoolkind op weg naar huis. Eerst aarzelde zij om bij mij binnen te stappen. Misschien dat zij geen engels sprak, maar toen ik zei, “het is goed, kom maar lekker” stapte ze in. Een paar kilometer verder was ik weer alleen.
Nu ben ik neergestreken in het plaatsje Middelburg. Aanvankelijk wilde ik overnachten in Dordrecht, maar de weg daar naartoe was opnieuw een dirt-road en zo kwam ik hier terecht.
Het hotel ‘Country Inn’ doemd in het donker voor mij op.
De receptionist weet wat onderhandelen is, in positieve zin. De kamer kost 360 rand exclusief ontbijt. Waarop zij vervolgd “the best I can do is 360 rand inclusive breakfast’. Dat haalt mij over te streep. Of misschien het omdat kamernummer 1 nu de mijne is. Een vierpersoonskamer die mij doet denken aan de riante kamer in het Federal Palace hotel op Victoria Island waar ik vorig jaar verbleef in Lagos.

Geen opmerkingen: