donderdag 7 augustus 2008

A-VA Gallery


In Churchstreet Capetown hangt een opgelaten sfeertje. Een volkswagen kever staat in het donkere gedeelte van de straat te grommen en komt steeds een beetje overeind. De ramen zijn geblindeerd en het publiek staan op een veilige afstand toe te kijken.
Het is de openingsavond van de A-VA gallery in Capetown. Een groepsshow met schilders, tekenaars en performance kunstenaars. Performance is actueel in Zuid Africa. Zo was ik een week geleden nog getuige van een performance-avond in The Bag Factory. Deze was het sluitstuk van een performance workshop, die ruim 10 dagen duurde. Zeker een week lang hoorde ik dagelijks iemand tapdansen, grommen, zag ik pingpongballen voorbij flitsen en andere voorbereidende activiteiten.
Vanavond staat mijn vriend Mlu in het midden van de A-VA gallery. Om hem heen is een kubus met kleurvlakken die doet denken aan de bekende Rubrick kubus. Van bovenaf worden teksten in de kubus geprojecteerd en Mlu Zondi is gehuld in een wit kostuum met slierten. Zijn bewegingen zijn houterig. Mlu lijkt te willen verbeelden opgesloten te zijn tussen de vierkantjes van het zo bekende speelgoed. De hele avond houdt hij dit vol en contact met mijn voormalige huisgenoot moet worden uitgesteld tot de volgende dag. Dan bezoeken wij samen de Tafelberg. In eerste instantie lijkt dit een verplichte toeristische attractie, maar bovenaan gekomen overkomt ons beide hetzelfde gevoel, we willen niet meer weg en zijn volledig in de ban van de schoonheid van het landschap.

Geen opmerkingen: