maandag 11 augustus 2008

Sushi


In de zeëen rond het Africaanse continent wordt veel vis gevangen, de halve wereld vist hier. Soorten als tonijn en calamaris komen daardoor vaak aan wal in Capetown. De tonijnen worden hier gefileerd en de beste stukken ervan worden zo snel mogelijk verscheept naar New York en Japan. Soms is een schip om het te vervoeren niet voorradig en daarom is in Capetown een overvloed te vinden aan de duurdere vissoorten.
Een aantal dagen geleden werd het gerecht ‘calamaris steak’ al voor mij klaar gemaakt. Ondanks mijn tegenwerpingen, dat die naar condoom smakende ringen niet aan mij besteed waren, werd mij een vol boord witte stukjes vis voorgezet. Het was verrukkelijk, nooit eerder snapte ik het genot van deze vissoort, maar deze avond werd het mij duidelijk.
Een bezoek aan het restaurant Ben Kei bracht mij in contact met een oude sushi-master. De eerste avond dat ik er at viel mij al op dat de bestelling niet overeenkwam met de geserveerde sushi op het bord. De sushi-master maakte gewoon waar hij zin in had, want de deal stond toch al vast, eet zoveel je wilt voor een vast bedrag. Hij bleek ook torro te hebben, het vetste en duurste stukje van de tonijn. Dit deel valt uit elkaar als je er al naar kijkt zo zacht is het, mits vers natuurlijk. De dagen die volgde at ik vaker bij Ben Kei en de sushi master maakte de meest bijzondere sushi ensembles. Maar dan vooral torro sasimi van tonijn, zalm, andere stukken tonijn, hij bleek wel 5 verschillende soorten ‘tonijnvlees’ te hebben, elke soort een eigen smaak, textuur en sensatie. Wanneer mijn bord leeggegeten bleek, had de sushi-master al weer ee nieuwe uitdaging voor mij klaar staan, hij schepte er duidelijk genoegen in mij te verrassen met zijn bijzondere kunnen. Terug in Joburg denk ik aan hem, de sushi hier is vooral fancy, met veel versieringen, wel een keertje leuk. Nooit eerder at ik zulke goeie sushi als in Capetown, zo moeten de Japanners het van origine bedoeld hebben.

Geen opmerkingen: